fredag 24. mai 2013

Grønn sommer!

 At vi har hatt en hard vinter i år, har vi fått kjenne på på mange måter...men det som har skjedd i vår hage i år ...det liker jeg ikke...Ved inngangen vår har vi hatt to flotte laubærtrær som vi plantet når vi flyttet inn for 11 år siden,i år er begge to død..Er så kjedelig synes jeg ,så nå må vi bygge opp nytt uterom ved inngangen. Flere store busker ellers i hagen har også takket for seg...så det blir en sommer med "tenke nytt"uterom i år.I mellomtiden planter jeg ut krydderplanter,som jeg håper skal glede oss litt gjennom sommeren.I år fikk vi en gammel rabarbrastaude av svigerfar,som vi plantet for en stund siden,den viser seg å stortrives i vår lille kjøkkenhage..Så da får man vel prøve seg på frem både saft og syltetøy!
 Gressløken er trofast,den kommer igjen hvert år!

 Basilikum har jeg fått med meg ikke trives med å få vann direkte på bladene og er ellers en veldig skjør krydderplante,derfor skal den få en fin og god plass på verandaen.

 Jeg har ALLTID vært svak for lyseblå ruter og husker mine første kjøkkensommergardiner i min første leilighet for over 18 år siden,var nettopp lyseblå rutete....Å så fint jeg syntes det var og tenk fortsatt like tullete etter disse  er jeg ennå:) Vel disse  tekstilene er nye og kommer fra herlige Home & Cottage.Ennå har jeg ikke tatt steget å bytte ut gardiner til dette også....hmmm!vi får vente å se:)
 I den store sinkbalja prøver vi oss på tomater.Har de skjønneste barndomsminner med deilig brødskive med tomat og salt på..(faktisk hørt noen bruker sukker også...:)


 Rabarbrablad er dekorative altså......:)
Som dere ser har vi en nydelig kveld med deilig sol...og det lukter nyklippet gress og grillings i nabolaget....DET er SOMMER det:))))
Fantastisk herlig helg alle sammen!Klem Vibeke

16 kommentarer:

  1. Så kjedelig at dere må bygge opp nytt uterom ved inngangspartiet. Hos oss har mange planter og busker takket for seg. Utrolig kjedelig!! Vinteren har vært hard de siste årene. Det jeg planter i hagen nå har høy herdighetssone for jeg orker ikke å måtte bytte ut rosebuskene mine hver eneste vår...
    Regner med det blir flott ved inngangspartiet deres når dere får plantet nye busker eller trær:))
    Ønsker deg en riktig god helg!:D

    SvarSlett
  2. Hello darling!
    Vet du jeg kjenner duften av urter og gress bare ved å titte innom deg!
    Så nydelig og koselig du har dillet!
    Å så kjekt med sol og sommer.
    Ha en flott helg og kos deg massevis :))

    Klemmer i bøttevis.

    SvarSlett
  3. Så koselig det ser ut hos deg. Flott med rabarbraen og gressløken sammen med de fine tingene. Flotte kurver og kasser, og de rutete tekstilene er også så fine. :) Koselig hos deg, Vibeke. :)

    SvarSlett
  4. Så koselig og sommerlig du har det :) Skikkelig god stemning!

    Ha en fin dag
    Klem fra Anette:)

    SvarSlett
  5. Godkväll kära Vibeke!
    Visst är det tråkigt att vintern har varit så hård mot många växter, det har varit så i min trädgård också. Vi har fått gräva upp många döda stora gröna växter som inte klarat vintern. Det har blivit så tomt och konstigt.
    Härliga bilder på köksväxter och inslag av din älskade färg blått!
    Ha nu en riktig skön helg!
    Hörs snart!
    Kram Raina

    SvarSlett
  6. Så helrig med egne urter og grønnsaker:))
    Det er jo så koselig å kunne gå å hente inn sånne ting fra egen hage:)
    Sommerlige og lune bilder som oser av sjarm:)
    Liker som sagt mange ganger før selv veldig godt blått/hvit, så aldeles nydelig innlegg vennen:)
    Ønsker deg en herlig helg
    Klem Merete

    SvarSlett
  7. Ljuvliga bilder!! Så långt har inte våra rabarber kommit ännu...men snart så, blir det paj :) Ha en trevlig helg. Kram Anna

    SvarSlett
  8. Ja denna vinter har inte varit snäll mot våra växter...
    Ha en riktigt härlig helg!
    Kram/Lena

    SvarSlett
  9. Her har du det sååå fint. Må se på bildene engang til.
    Klem

    SvarSlett
  10. synd med alle planter og trær mange har mistet iår. Hard vinter med mye tele har ikke vært tingen her heller:/
    Vakreste bilder du har:) og deilige rabarbera hmm..minner meg om å få lagd rabarberapai..mm lunken med is:) sommerkos:)
    Og ja, tomater på beødskiva med sukker,så godt:)
    Ha en flott dag, hagelaget har loppis her...ut og kjøpe hagelopper:D
    Vibeke:)

    SvarSlett
  11. Hei skjønne deg!
    Så fine sommerbilder. Blått og hvitt er herlig, og nå går jeg og lurer på om jeg skal male kjøkkenet lyseblått....
    så synd at så mye i hagen din er blitt ødelagt i vinter. Nå har Stian begynt å lage utestue hos oss. Den tror jeg vi får mye glede av!

    Jeg nyter herlige dager med sol, endelig!! Og jeg tror jammen meg det blir grilling i dag også! Så godt, enkelt og alle får noe de liker!

    Tusen takk for kjempekoselig hilsen inne hos meg! Blir jo så glad!

    Ha en strålende helg!! Kos deg masse.

    Stor varm klem fra Anne-Marit

    SvarSlett
  12. Så fine bilder :))
    God helg!

    Klem Kristin

    SvarSlett
  13. Herlige sommarlige fargar, tekstilar, møblar, planter- Alt! Kjempekoseleg!

    SvarSlett
  14. Hej Vibeke
    Olala vilka underbara bilder du visar...
    å missa nu inte....

    BLOGGPARTYT fortsätter...

    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvarSlett
  15. Så nydelige sommerbilder <3
    Her var det og mye som hadde takket for seg i løpet av vinteren, kjedelig.

    SvarSlett
  16. WOW vilka vackra lantliga bilder:) fin blogg...har du bloglovin att följa med???

    Om du vill ha färgglad inspiration från Zara home kan du kolla in min blogg:)

    ha en kanonvecka

    LOVE Maria från inredningsvis.se

    SvarSlett